Drodzy Rodzice,
za kilka dni będziemy świętować Dzień Flagi oraz rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. To święta związane z symbolami narodowymi i naszą historią.
Już na etapie wieku przedszkolnego dzieci dowiadują się, że przynależą do określonego narodu. Poznają symbole związane z państwowością, uczą się hymnu. To wszystko kształtuje tożsamość społeczną dziecka. Na bazie tej tożsamości, człowiek, w dorosłym już życiu, może angażować się w sprawy związane z życiem społecznym. Tożsamość narodowa jest punktem odniesienia i pozwala dziecku odnaleźć swoje miejsce w świecie wielu kultur.
Wspólna historia, dzieła kultury - literatura, malarstwo, wspólny kod językowy, na który składają np. przysłowia czy powiedzenia, budują w małym człowieku świadomość przynależności narodowej. Dlaczego ważne jest budowanie przez dziecko więzi społecznych, zarówno tych podstawowych, z osobami z najbliższej rodziny jak i szerszych, wychodzących poza najbliższe otoczenie np. więzi z narodem?
Poznając różnych ludzi i obserwując ich zachowanie dziecko rozwija swoje kompetencje w zakresie zachowania.
Obcując z różnymi osobami dziecko wzbogaca swój język: rozwija zasób słów, uczy się różnej intonacji, poznaje niuanse językowe.
W kontakcie z innymi dziecko doświadcza różnych emocji a także może zaobserwować jak przeżywają je i wyrażają inni ludzie.
Uczestnicząc w wymianie myśli i doświadczeń poznaje różne sposoby wnioskowania i reagowania.
Budując świadomość przynależności do danego narodu może doświadczyć ciągłości historii i następstwa pokoleń.
Możliwość spędzania czasu z różnymi osobami a zwłaszcza z rówieśnikami dostarcza dziecku wielu pozytywnych przeżyć i uczy zaufania do ludzi.
Tylko w relacji z innymi dziecko może w pełni doświadczyć swojego człowieczeństwa. Zachęcajmy więc nasze dzieci do nawiązywania relacji społecznych. Dajmy im przykład poprzez własne dobre relacje z innymi ludżmi.