Kontrast:   normalny wysoki  |  obrazy:   kolorowe czarno-białe  |  A- A A+

27
sty
Dziecko w Internecie

« powrót

Drodzy Rodzice,

Po raz kolejny chciałabym poruszyć sprawę korzystania przez dzieci z  Internetu.

W  trzech  artykułach pokażę wpływ korzystania z urządzeń ekranowych na bezpieczeństwo dzieci,  jeśli chodzi o rozwój: umysłowy, psychiczny i fizyczny dziecka. Na początku przedstawię dane statystyczne z badania, które odbyło się w 2015r., pt. "Korzystanie  z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce".  Wynika z niego, że 64% dzieci rocznych i 2-letnich korzysta  z tabletów lub smartfonów, co trzecie z nich codziennie!.  Aż 60% rodziców udostępnia dzieciom smartfon lub tablet, żeby móc zająć się swoimi sprawami, 49% rodziców udostępnia dzieciom narzędzia cyfrowe jako nagrodę, natomiast 18% rodziców włącza dziecku jakieś treści, żeby szybko zasnęło. Jeśli chodzi o statystyki dotyczące dzieci to 79% z nich ogląda filmy, a 62% gra w gry. Są to dane z 2015r. możemy zatem przypuszczać, że w roku 2020r., wskaźniki te są wyższe.

Tymczasem, jak wykazują badania i obserwacje kontakt małego dziecka z urządzeniami ekranowymi ma bardzo negatywne skutki dla rozwoju jego mózgu i układu nerwowego.  W pierwszych latach życia rozwój mózgu przebiega bardzo intensywnie. By rozwój ten był prawidłowy, dziecko musi mieć kontakt z różnymi bodźcami i angażować weń wszystkie zmysły. Tylko  w ten sposób mogą tworzyć się połączenia neuronowe, co pozwala na rozwój struktur neuronowych mózgu. Gdy dziecko zamiast żywego, emocjonalnego i werbalnego kontaktu z rodzicami pozostaje w świecie filmów, a zamiast różnych wrażeń ma tylko dźwięk    i obraz, jego życie psychiczne ubożeje a w układzie nerwowym zachodzą niekorzystne procesy:

  • Sprawność umysłowa dziecka obniża się poprzez zachwianie równowagi pomiędzy rozwojem obu półkul mózgu,
  • Nadmiernie rozwija się lewa półkula, odpowiedzialna za myślenie logiczne i racjonalne kosztem prawej, odpowiedzialnej za myślenie abstrakcyjne, artystyczne, intuicyjne,
  • Dziecko zaczyna mieć problemy z pamięcią świeżą i koncentracją uwagi. Z czasem dochodzą do tego problemy z dostosowaniem się do otoczenia  i relacjami z innymi ludźmi.

Co mogą zrobić rodzice by zapobiec tym destrukcyjnym dla dzieci procesom?

Rodzice nie powinni udostępniać dzieciom poniżej 3 roku życia urządzeń ekranowych. Dzieci 3 i 4-letnie powinny korzystać z tabletów i smartfonów tylko w towarzystwie rodziców, którzy dobiorą treści odpowiednie dla wrażliwości swojego dziecka i będą mu służyć wyjaśnieniami, gdy pojawią się u niego jakieś wątpliwości czy niepokoje.

Smartfon czy tablet lub telewizor nie będą pełniły funkcji zachęty do jedzenia przez odwrócenie uwagi dziecka czy "kołysanki do snu", zamiast tego przy dziecku będą kochający je rodzice, którzy swoją zachętą i przykładem nakłonią dziecko do pożądanych przez siebie zachowań.

Ustalenie i trzymanie się zasad korzystania z Internetu i urządzeń ekranowych będzie miało pozytywne zarówno dla dziecka jak i dla pozostałych członków rodziny.

 

 

mgr Anna Łyjak

psycholog


 








» zobacz więcej zdjęć w galerii
© 2012 Przedszkole Publiczne w Nadarzynie.

Deklaracja dostępności
Projektowanie stron www