Mowa bezdźwięczna Jest to jeden w rodzajów dyslalii (wad wymowy). Polega na tym, że głoski dźwięczne w obrębie poszczególnych par są realizowane w postaci ich bezdźwięcznych odpowiedników, czyli są wymawiane bez udziału więzadeł głosowych lub mogą być wymawiane półdźwięcznie (wyjątkiem są samogłoski). Dziecko zamiast głoski „w” wymawia „f”, zamiast „b”-„p”, „g”-„k”, „ź”-„ś”, „z”-„s”, „dz”-„c”, „ż”-„sz”, „dż”-„cz”. Mowa bezdźwięczna prowadzi do znacznego zniekształcenia fonetycznego wyrazów, a czasami także to zmiany ich znaczenia, np. „koza”-„kosa”, „domek”-„tomek”, „medal”-„metal”. Mowa bezdźwięczna może mieć postać całkowitą - 13 par głosek opozycyjnych wymawianych jest bezdźwięcznie lub częściową - tylko niektóre głoski są realizowane bezdźwięcznie. Postać częściowa jest często okresem przejściowym w terapii logopedycznej. Ćwiczenia pomocne w eliminowaniu tej wady wymowy, to ćwiczenia zwiększające napięcie mięśniowe narządów artykulacyjnych (warg, policzków, języka):
Ważnym elementem są też ćwiczenia słuchowe rozwijające słuch fonematyczny:
Następnie należy pokazać dziecku różnicę między głoskami dźwięcznym a bezdźwięcznymi, aby to zrobić należy poprosić dziecko o przyłożenie dłoni do krtani przy wymowie głoski dźwięcznej, aby poczuło wibrację.
Zamieszczone wyżej ćwiczenia mogą być realizowane w domu z dzieckiem przez rodzica.
logopeda: Aleksandra Wąsiewicz |
» zobacz więcej zdjęć w galerii |
© 2012 Przedszkole Publiczne w Nadarzynie. Deklaracja dostępności |
Projektowanie stron www |