Witam Państwa w kąciku logopedycznym. Dzisiejszy artykuł chciałabym poświęcić głosce [r].
Gdy Twoje dziecko nie wymawia [r]
Głoska [r] jest jedną z najtrudniejszych w języku polskim, dlatego też często w rozwoju mowy pojawia się jako ostatnia. Większość dzieci zaczyna wymawiać [r] między 3 – 5 rokiem życia, natomiast źródła podają, iż powinno się ono wykształcić do 6, a nawet 7 roku życia. Dlatego jeśli maluch nie wymawia głoski [r], nie ma powodu do zmartwień – nie starajmy się na siłę jej wywoływać. Problem powstaje, gdy dziecko po siódmym roku życia nieprawidłowo używa głoski [r]. W obrębie rotacyzmu występuje:
Bezpośrednią przyczyną rotacyzmu jest niedostateczna sprawność ruchowa czubka języka, który wskutek tego nie wykonuje drobnych ruchów wibracyjnych, koniecznych do wytworzenia prawidłowego [r]. Istotne znaczenie ma również budowa anatomiczna języka: jeśli jest on zbyt duży i gruby, albo też napięcie mięśniowe języka jest wzmożone lub osłabione, czy wreszcie wędzidełko językowe jest zbyt krótkie, to wykonanie ruchów koniecznych do wytworzenia prawidłowej głoski [r] nie będzie możliwa. Ponadto wadliwa wymowa dźwięku [r] może być spowodowane obniżonym poziomem słuchu, opóźnionym rozowjem ruchowym i umysłowym oraz oddziaływaniem nieprawidłowego wzoru wymowy osób z otoczenia dziecka, a także słabą zdolnością do koncentrowania uwagi na dźwiękach mowy.
Jak wspomóc dziecko, które nie wymawia prawidłowo głoski [r]? W załączniku znajdziecie Państwo przykłady ćwiczeń, które będą sprzyjały usprawnianiu aparatu artykulacyjnego w kierunku prawidłowej realizacji głoski [r]. logopeda: Małgorzata Kmiecik
» zestaw ćwiczeń |
» zobacz więcej zdjęć w galerii |
© 2012 Przedszkole Publiczne w Nadarzynie. Deklaracja dostępności |
Projektowanie stron www |